tisdag 30 augusti 2011

Dagens operationer

Tanken precis innan jag satte kniven i patienten, förresten kniv o kniv ngt som var köpt på Överskottsbolaget och var lika vasst som ett brännbollsrack, var ”tänk om det är något annat än lipom. Och det var det. Kniven i patienten och det sprutade ut något av det äckligaste jag sett. En cysta full av, ja vem vet. En halvliter slemmig sörja rann ut över allt och alla. Tur att jag hade glasögon. Vem som bodde i cystan vet jag inte men de var hemma. Saxen gick inte att använda då den var lika vass som bännbollsracket, så det var bara att gröpa ut innandömet med kniven. Läckert. Men killen var glad.

Nästa patient hade brutit underarmen för två dagar sedan. Någon röntgen hade inte behövts även om vi hade haft någon. Min kliniska blick sa allt. Armen hade fått en extra led mitt på underarmen och krasade som en barnskallra när man rörde på den. Patienten tyckte att det var rätt roligt att han kunde böja den på mer än det vanliga sättet. Att åka till närmaste stad för at ta bilder tyckte han var lite onödigt så det var bara att lägga den ungefär rätt och gipsa. Kanske får vi en röntgen innan jag åker så vi kan ta några bilder när han kommer för kontroll om 4v.

Följande kille hade huggit av sig stortån med en yxa när han skulle hugga något. Igen fram med den vassa saxen och med ett klipp var tån borta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar